Hoe bevestig jij je kind?

Sta jij er wel eens bij stil hoe jij je kind bevestigd? Spreek jij in negatieve termen? Of spreek je in positieve? Toegegeven, iedereen maakt zich wel eens schuldig aan negatieve bevestiging; ook ik. Soms is de emotie van het moment net iets sterker. Maar hoe meer je bewust positief bevestigd, hoe makkelijker het op den duur lukt om ook wanneer de emotie sterk is, positief te blijven bevestigen.

Wonderland Daycare

Wonderland Daycare2

‘It is easier to build up a child than repair an adult. Choose your words wisely.’ (Matthew Jacobson)

Het citaat van Jacobson slaat de nagel op de kop. Wanneer we tijdens het opgroeien onze kinderen positief bevesigen, groeit hun zelfvertrouwen en krijgen ze een positief zelfbeeld. Zo groeien ze op tot stabiele volwassenen die zich bewust zijn van hun eigen talenten, van hun eigen kunnen.

Advertenties

Beste opvoeder van een hooggevoelige jongere

Je vindt dat ik voor alle vakken mijn best moet doen, maar wist je dat je mij kan motiveren door uit te leggen wat de toepassingen van een vak of opdracht in het dagelijkse leven is?

Je vindt mij vaak een dromer, maar wist je dat je met enige humor en drama mijn aandacht bij de les kan houden?

Je vindt mij vaak een rebel, maar wist je dat je door mij als een gelijke te behandelen mijn respect krijgt?

eye-15699_1920

Van nature ben ik een nieuwsgierig aagje. Ik weet graag hoe de dingen precies in elkaar zitten en voer dan ook vaak mijn eigen onderzoek. Ik ben gek op nieuwe dingen leren. Ik daag mezelf keer op keer opnieuw uit om nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen. Maar verwacht niet dat, eens het leerproces voltooid is, ik nog met plezier de vaardigheid zal uitoefenen. Het plezier zit hem in het leerproces, het ‘van onkunde naar kunde’ gaan. Als de vaardigheid niet tot mijn natuurtalenten behoort verliest ze daarna algauw mijn interesse en ga ik op zoek naar een volgende uitdaging.

Vaak heb ik al de kennis over zaken die met mijn natuurtalenten te maken hebben. Waar ik die kennis heb opgedaan? Soms weet ik het helemaal niet, is het er gewoon en andere dingen leer ik door oefening, door mezelf uit te dagen en door mijn interesses te voeden met leesvoer, filmpjes, observeren of gewoon door te proberen. Ik ben erg perfectionistisch in de dingen waar ik echt van hou. En leg de lat voor mezelf dan ook erg hoog.

Steun mij ten volle in wat ik doe, moedig mij aan om het te proberen en geef mij het gevoel dat falen mag. Leg de lat voor mij niet nog hoger, want dan geef je mijn zelfzekerheid een flinke knauw. Ik stel niet graag iemand teleur, ook mezelf niet. Een te hoge lat kan ervoor zorgen dat ik het zekere voor het onzekere kies en niet eens meer probeer uit angst om te falen.

 

 

Humor, drama en creativiteit; het zijn de drie krachtigste musketiers om mijn aandacht vast te houden. Ik heb een rijke fantasie die maar al te graag mee gaat in het verhaal wanneer de drie musketiers in solo of in combo aanwezig zijn.

Gebruik humor, drama en creativiteit wanneer je bij mij iets onder de aandacht wil brengen. Dan draag ik je op handen, ben jij mijn favoriet. Zelfs het saaiste onderwerp wordt daardoor leuk en boeiend om te volgen. Mijn nieuwsgierigheid om te weten wat volgt en om te zien hoe jij het weer weet in te kleden op één van deze drie magische wijzen wordt serieus geprikkelt.

Doseer het goed zodat het niet vergaat in chaos, want dan ben je mij weer kwijt.

fist-bump-1195446_1920

Gedraag je niet alsof je boven mij staat, want dat doe je niet. In wezen zijn we allemaal gelijk en kunnen we allemaal iets van elkaar leren. Ja, ook jij van mij.

Wanneer je mij of één van mijn vrienden onheus behandeld, dan daal je in mijn achting. Toon je frustratie niet door iemand neer te halen, maar durf je kwetsbaarheid te tonen, want ik heb je onbewust toch wel door. Daar kan ik dan wat onhandig, ja, zelfs kwetsend op reageren.

walking-349991_1920

Vergezel me als een goede vriend een stukje op mijn levensweg. Zie me voor wie ik ben, zie me voor wat ik ben en moedig mij aan om mijn ware zelf te zijn.

 

Een glimlach bij elke herinnering aan jou is dan verzekerd.

Jonge kinderen en emoties

Leren omgaan met emoties:

play-stone-1744790_1920

Emoties zijn iets waar we allemaal mee geboren worden. Iedereen kent wel de vier meest herkenbare emoties: blij, bang, boos en verdrietig. Daartussen ligt nog een heel pallet aan schakeringen van deze emoties die soms een stuk moeilijker thuis te wijzen zijn. Voor volwassen is het soms al moeilijk om er woorden aan te geven. Voor kinderen is het vaak nog onmogelijk om er de juiste woorden aan te geven.

Kinderen worden zich een emotie gewaar en geven er op hun eigen manier uiting aan. Dat is niet altijd een manier die wij als volwassene acceptabel vinden, bv als je kind boos is en het gaat schoppen op andere kinderen of dieren of je meubels. Kinderen moeten nog leren hoe ze met hun emoties kunnen omgaan, hoe ze die kunnen verwoorden of op welke manier het wel acceptabel is om die emotie te uiten.

Leren omgaan met emoties gaat niet op 1, 2, 3. Het iets waar we ons hele leven, stapje voor stapje in groeien. Er komt dan ook veel bij kijken.

 

Emoties zijn heel belangrijk. Neem ze dus ernstig:

child-681903_1920

Emoties zijn heel belangrijk. Ze zijn een uiting van wat er zich vanbinnen afspeelt. Ze maken duidelijk aan de buitenwereld hoe het met ons gaat. Het is belangrijk dat kinderen al van heel jong leren luisteren naar hun gevoel, hun intuïtie.

In onze maatschappij hebben we nogal de nijging om het luisteren naar onze intuïtie te blokkeren omdat we aan allerlei ‘normen’ moeten voldoen. Leer je kind dat het goed is om naar zijn gevoel te luisteren, om zijn gevoel te uiten. Jongens mogen huilen, boos worden mag zolang je anderen geen pijn doet, …

Net door het gevoel ernstig te nemen, leren kinderen er ook woorden aan te geven. Als ouder of opvoeder kan je een kind daarbij helpen door het gevoel van het kind te benoemen en er begrip voor te tonen. Dit betekent niet dat je het gedrag dat het kind vertoont, bv een vriendje schoppen wanneer je kind boos is, moet goedkeuren. Je kan wel afspraken maken met je kind op welke manier het zijn gevoel wel mag uiten en waarom, bv ‘je mag best boos zijn, maar ga dan even in de tuin op een bal schoppen, zo doe je niemand anders pijn’

 

Help je kind omgaan met emoties:

pumpkin-1170272_1920

Er zijn een aantal stappen die je kan nemen om kinderen te leren omgaan met emoties:

  1. Herkennen: wat voel ik nu precies
  2. Benoemen: met welke woorden kan ik het best beschrijven wat ik voel
  3. Aanvaarden: het is prima dat ik mij zo voel, ik mag mijn gevoel toelaten
  4. Uiten: ik mag mijn gevoel duidelijk maken aan de buitenwereld op een manier waarbij ik anderen en mezelf geen pijn doe

Als een kind deze stappen leert, zal het uiteindelijk gemakkelijker kunnen loslaten.

Mijn verhaal

Als mama van een hooggevoelige puberdochter, een hooggevoelige zoon op de basisschool en zelf hooggevoelig zijnde, is hooggevoeligheid een permanente aanwezige in mijn leven.

Mijn hele leven al voelde ik mij anders dan anderen, kon ik maar niet begrijpen dat anderen ongevoelig reageerden op onrecht. Onbewust verwerkte ik veel dingen door creatief bezig te zijn. Later ben ik bewust het creatieve gaan gebruiken om dingen te verwerken omdat ik voel dat het werkt, nog steeds.

Schrijven, dansen, toneel spelen, tekenen, muziek, … het helpt mij om de vele prikkels en de daarmee gepaard gaande onrust in mijn hoofd, op een fijne en rustgevende manier te verwerken. Ben ik in al die dingen heel goed? Nee, helemaal niet. Het ene kan ik al beter dan het andere, maar het creatief proces heeft een rustgevend effect op mij.

Mijn passie is om hoogsensitieve kinderen en jongeren te begeleiden op een open creatieve manier, want ik geloof in het rustgevende effect van het creatief verwerken van prikkels en gebeurtenissen.

Hooggevoeligheid is een aangeboren gegeven. 15 à 20% van de mensen is hooggevoelig. Dat is 1 op de 5. Dat is 1/5 van de wereldbevolking. Het zenuwstelsel van iemand die hooggevoelig is krijgt veel meer prikkels te verwerken dan van iemand die niet hooggevoelig is, waardoor overprikkeling en stress snel om de hoek komen kijken, vooral in onze steeds sneller draaiende maatschappij.

Ondanks de grote groep mensen die hooggevoelig is, blijkt dat nog steeds een minderheid van de mensen weet wat hooggevoelig zijn, inhoudt. Daardoor worden kinderen en jongeren die hooggevoelig zijn maar al te vaak in een hokje geduwd die niet bij hen past, vaak ook medicijnen voorgeschreven die helemaal niet nodig zijn. Daarin wil ik met Creametho het verschil maken; geen hokjes, geen medicijnen.

Jaren van zelfonderzoek, lezen en een opleiding ‘Omgaan met hooggevoeligheid’ hebben tot een diploma geleid en een hoop ervaring. Die kennis en ervaring wil ik graag met de jongere generatie delen. Naast handige technieken om overprikkeling te verminderen en te voorkomen, wil ik aan kinderen en jongeren ook graag de rustgevende effecten van creatief zijn meegeven.

Een duwtje in de rug nodig?

Ken je dat? Je hebt wel interesse in iemands activiteiten of in iemands manier van werken, maar de drempel om meer informatie te vragen is nog net te hoog. Je twijfelt of het echt iets voor jou zou zijn, maar durft toch net niet de stap te zetten.

Geen nood. Ik herken dit gevoel, die twijfel. Het overkomt ieder van ons wel eens. Daarom hebben we met enkele coaches, therapeuten en praktijken de info-beurs in het leven geroepen. Zo kan je geheel laagdrempelig kennis maken met verschillende praktijken onder ander massage, krachtwandelingen, healing, meditatie, creatieve werkvormen, …

Ook ik mag deel uitmaken van deze fijne groep gelijkgestemde mensen, die graag op een natuurlijke manier rust en harmonie in je leven brengen, en zal aanwezig zijn op de beurs met Creametho.

Bij Creametho begeleid ik kinderen/jongeren die hooggevoelig zijn en hun ouder om een verstoorde band terug te herstellen of te versterken. De ondersteunende band tussen ouder en kind is van groot belang, zodat onze kinderen kunnen uitgroeien tot zelfzekere, gelukkige volwassenen. De begeleiding beperkt zich niet enkel tot hooggevoeligheid, maar ook problemen die daaruit kunnen voortkomen zoals laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, … Kom gerust eens langs voor een babbel en meer info en wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen.

De kaartjes en de folders zijn al klaar. Ik ben er ook klaar voor. Nu jij nog. Durf jij die drempel over om vrijblijvend kennis te maken met mij of één van de andere coaches of therapeuten.

 

Praktische info:

Je bent van harte welkom op 22 september 2017 in zaal Alethiea, Rozeveldstraat 83, 8820 Torhout. Je kan er doorlopend terecht van 19.30u tot 22u.

Wil je meer info over de andere deelnemers? Kijk dan eens hier.

 

Waarom moet ik dat allemaal leren?

‘Waarom moet ik dat allemaal leren? Ik ga dat toch nooit nodig hebben.’ Regelmatig hoor ik deze zin vallen. Vooral wanneer mijn dochter moet studeren voor een vak dat haar totaal niet interesseert. Een vak dat helaas wel tot haar lessenpakket behoort, omdat dit in de eerste graad nu eenmaal zo breed mogelijk gehouden wordt. Zo moeder, zo dochter, denk ik dan 😀

Mijn antwoord is vaak: ‘Dat is nu eenmaal beslist door de overheid. Ik wou dat ik het voor jou kon veranderen. Hou vol. Twee jaartjes maar en dan is het uit jouw lessenpakket. Dan ben je weer een stapje dichter bij jouw doel.’ Dat geeft haar moed om het vak toch te studeren.

Zo moeder, zo dochter

Ik begrijp haar volledig. Toen ik op de middelbare school zat, had ik ook een hekel aan bepaalde vakken. Ik zag er totaal het nut niet van in en mijn interesse zat al helemaal onder het vriespunt. Chemie en Fysica stonden bovenaan de lijst. En ik heb gelijk gekregen. Tot nu toe heb ik die vakken nog nooit nodige gehad 😉

Ik ging ook geregeld in discussie met de vakleerkracht, wanneer ik bepaalde leerstof totaal nutteloos vond. ‘Waarom moeten we dit kennen? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen.’ Vaak kreeg ik dan een dooddoener zoals: ‘We blijven met onze aandacht bij de les.’ of ‘Ik ga hier niet over in discussie gaan.’ Met zo een antwoord was ik helemaal niet tevreden. En dat had de leerkracht de rest van de les geweten 😉 Het resultaat was meestal uitdagend zwijgen of mij ‘niet gezien voelend’ in mezelf terug te trekken. Ik wou begrijpen waarom ik dat vak interessant en nuttig moest vinden. Alleen wanneer dat voor mij duidelijk was, kon ik de moeite opbrengen om het vak ook te studeren.

Gewoon rebels of is er meer aan de hand?

Toen was ik vooral de moeilijke, rebelse puber. Nu weet ik dat mijn hoog-sensitiviteit mijn honger naar ‘begrijpen’ aanwakkerde. Intuïtief wou ik beter kunnen oordelen wat voor mij nuttig was. Ik wou mijn tijd in dit leven zo nuttig mogelijk inzetten, in het voordeel van mijn doelen op korte en lange termijn. Helaas liet de tijdsgeest dat toen niet toe. Gelukkig voor de jongeren nu komt hier stilaan verandering in.

Herken jij jouw dochter hier ook in? Heeft jouw dochter ook een hekel aan bepaalde vakken? Ziet zij er ook het nut niet van in? Durft zij ook wel eens de discussie aangaan met een leerkracht?

Of ziet jouw dochter door de bomen het bos niet meer en heeft ze geen idee welke studiekeuze haar vooruit helpt?  Hoog-sensitieve kinderen weten graag het ‘waarom’. Ze willen begrijpen waarom net dat vak ook voor hen nuttig kan zijn. Of ze willen een beter inzicht in zichzelf krijgen zodat ze weten dat ze de juiste studiekeuze maken, een keuze die hen dichter bij hun doel brengt. Hoog-sensitieve kinderen hebben nood aan een overzicht over het gehele plaatje. Zij zijn een krak in vooruit denken en strategieën opzetten om hun doelen te bereiken.

Wil je ook dat jouw dochter meer inzicht krijgt in het nut van bepaalde vakken? Of wil je dat zij de moed vindt om de minder leuke vakken tot een goed einde te brengen omdat er vooruitzicht is op een opvolgrichting zonder die vakken?

Of wil je dat jouw dochter door de bomen het bos leert zien? Dat zij haar eigen sterktes leert kennen zodat zij op basis daarvan een studierichting kan kiezen waar zij zich ten volle kan in vinden?

Dan kan deze workshop jouw dochter zeker de nodige inzichten bijbrengen:

voor 13, 14 en 15-jarigen

Voor meisjes van 13, 14 en 15 die weten wat ze willen.

voor 16, 17 en 18-jarigen

Voor meiden van 16, 17 en 18 die weten wat ze willen.

Wat een oneindige mogelijkheden!

Dat creativiteit een heel ruim begrip is, bewijst mijn achtjarige zoon mij keer op keer. Zijn favoriete speelgoed is Lego. Hij heeft dan ook al heel wat Deense blokjes verzameld.

lego-1124009_1920

De bouwboekjes die zijn nuttig voor de eerste keer en daarna wint zijn eigen fantasie het keer op keer en verschijnen de grootste politiekantoren met wagenpark, boten, een stad en heel veel volk, zowel goed als slecht. Allerlei verhalen bewegen zich met de verschillende personages in de straten van de stad.

Ook vorig weekend wist hij mij weer te verbazen. We brachten een bezoek aan de jaarlijkse tentoonstelling van de tekenacademie waar hij op vrijdag les volgt. De animatiefilmpjes die daar werden getoond wekten danig zijn interesse en met zijn focus en oog voor detail bekeek hij elk filmpje.

Terug thuis ging hij meteen op zoek naar zijn smartphone, een ding dat zijn rol als goedkope spelletjesconsole, fototoestel en camera uitstekend vervuld. Geïnspireerd door wat hij had gezien op de tentoonstelling, ging hij aan de slag met zijn legofiguurtjes en zijn ‘camera’.

toy-371858_1920

Na een dik half uur kwam hij trots het resultaat tonen. ‘Er zitten nog wel wat foutjes in hoor,’ verzekerde hij mij. Maar tot mijn grote verbazing zaten ook technisch erg goede stukken in. Legoblokjes, zijn fantasie en een smartphonecamera, meer heeft mijn hoogsensitieve regiseurtje niet nodig om zijn indrukken te verwerken. Wat kan ik toch genieten van die onbegrensde creativiteit.

Gebeurtenissen creatief een plaatsje geven kan dus op heel wat verschillende manieren. Wil jij ook jouw kind het voordeel meegeven om op een creatieve manier gebeurtenissen te verwerken? Mag ik samen met jouw kind op zoek gaan naar een manier die mooi aansluit bij wie jouw kind is? Neem gerust contact met mij op via creametho.info@gmail.com en samen kijken we wat ik voor jou en jouw kind kan betekenen.

10 tips om tijdens de examens gemakkelijk te ontstressen

Voor hooggevoelige kinderen en jongeren zijn de examens op zich al een stressfactor. Neem daarbij de overvolle studiezalen en klaslokalen vol zuchtende en zwoegende medestudenten. Leerlingen moeten gedwongen in elkaars persoonlijke ruimte of energieveld vertoeven. Hooggevoeligen pikken onbewust heel veel gemoedstoestanden van medestudenten op. Dit gebeurt door vermenging van hun eigen energieveld met dat van studenten heel dichtbij. Zo moeten ze niet alleen hun eigen zenuwen de baas blijven, maar krijgen ze ook nog eens af te rekenen met een hoop gevoelens die niet van hen zijn.Ze zijn zich hier totaal niet van bewust zijn, maar het zorgt wel voor extra stress.

book-15584_1920

De meesten onder hen zijn ook nogal perfectionistisch. Daarnaast speelt ook mee dat hooggevoelige mensen leerstof die hun interesse wegdraagt veel gemakkelijker opnemen. Leerstof die hun interesse niet voedt kunnen ze veel moeilijker opnemen. Ook bij die leerstof willen ze minstens evengoed presteren, al was het maar als uitdaging voor zichzelf. Maar doordat het studeren veel minder vlot verloopt, veroorzaakt dat ook stress.

Daarom geef ik 10 gemakkelijk toe te passen manieren mee om te ontstressen na een examen, zodat er weer energie ontstaat om te studeren voor het volgende examen. Je kan deze best toepassen voor je je weer over je boeken buigt en, wanneer je grote pakken moet verwerken, ook tussen het studeren door.

  1. Neem een douche. Geef in gedachten alle stress en vermoeidheid mee met het stromend water in de afvoer. Stromend water heeft ook een opwekkend effect waardoor je nieuwe energie krijgt om weer te studeren.
  2. Bewegen. Hou je van sporten? Ga even een rondje lopen of doe een half uurtje aan yoga of om het even welke andere sport. Ben je geen sportfanaat, dan werkt gewoon dansen thuis op je lievelingsmuziek even goed. Door actief te bewegen raak je gemakkelijk stress kwijt.
  3. Ademhaling. Concentreer je op je ademhaling. Zorg dat je tot diep in je buik ademt. Doordat je je op je ademhaling focust, worden je gedachten afgeleid en kom je tot rust. Probeer dat 1 à 2 minuten vol te houden. Wanneer je daar niet de tijd of de ruimte voor hebt (omdat je bv op school blijft om te studeren) kan het ook al een hulp zijn om een aantal keren heel diep in te ademen tot in de buik en dan met een krachtige zucht de lucht er terug uit te duwen.
  4. Aanraking. Klop met je handen over je hele lijf, je armen, je borstkas, je benen je buik, .. Zo klop je de spanning die je lichaam heeft opgeslagen los. Daarna wrijf je je hele lichaam af, net alsof je aan het strand het zand van je lichaam zou wrijven.
  5. Praten. Je emoties en gevoelens even ventileren kan heel fijn voelen. Praat wel met iemand die jouw stress-gevoelens niet aanwakkert door je voortdurend gelijk te geven en er nog een schepje bovenop te doen, want dat verhoogt de stress in plaats van de stress te verminderen. Meestal heb je gewoon iemand nodig die even naar je wil luisteren.
  6. Creatief zijn. Een dagboek is heel handig om je gevoelens en frustraties aan toe te vertrouwen. Schrijven werkt heel rustgevend, maar hou je niet van schrijven, dan kan je ook op heel veel andere manieren een dagboek bijhouden, bv tekenen, prentjes of woorden knippen en plakken, kleur gebruiken, … Op die manier je gevoelens toevertrouwen aan papier, brengt rust.
  7. Buitenlucht. Ga even een half uurtje in de tuin zitten, of in een parkje of gewoon in de natuur wandelen. In de natuur zijn werkt rustgevend. Voldoende zuurstof is een voorwaarde om goed te functioneren en is dus heel belangrijk om goed te kunnen studeren.
  8. Power nap. Na een examen kan je zo uitgeput zijn, dat een kort rustmomentje je weer de nodige energie kan geven. Een dutje van een half uurtje kan je al gemakkelijk weer opladen. Een power napje voor het examen krikt het concentratiepeil weer op.
  9. Muziek. Iedereen houdt van verschillende soorten muziek, muziek waar je vrolijk van wordt, muziek die je emotioneel raakt, muziek waar je rustig van wordt, … Kies hier voor muziek die jou rustig maakt. Tegenwoordig is muziek heel gemakkelijk terug te vinden op Youtube en hoef je niet alles op CD of ipod te hebben.
  10. Doe even iets wat je heel leuk vindt. Bezig zijn met iets wat jij heel leuk vindt werkt erg rustgevend. Je lichaam en geest ontladen zich en de spanning ebt weg.

Wil je meer informatie over stress voorkomen en stress kwijt raken bij kinderen en jongeren met hooggevoeligheid? Neem een kijkje op mijn website of neem gerust contact met me op.

Ik wens alle leerlingen en studenten voldoende rust om meer ontspannen deze periode door te komen en heel veel succes met hun examens!